Sunday, April 7, 2013

Dunia akhirat kena balance!!!!..

Assalamualaikum semua...
Alhamdullillah...dh masuk bln April dh kan....masa mmg xpernah jemu2 bgerak...x sedikitpon rasa penat or rasa nk relax...asik bjln dan bjln je....dan kita sbg manusia berakal, kenale kejar masa yg kita dpt dgn benda2 yg mndtgkan hasil...yg mana kita tidak akan mnyesal disebabkan istilah 'xcukup masa'....ermmmm...!!! (xcukup masa ---> akukah itu??)

tp dh nama pon manusia, mana le penah cukup ngan apa yg diberi...semedang je xpenah cukup...xcukup masa, xcukup duit, xcukup kaya, xcukup cantik, xcukup macho...dan bla..bla..bla...(----> akukah jugak???)

apapn kena bljr2 bsyukur ngan apa yg ada...biar balance dunia & akhirat....insyallah

ckp pasal balancing ni, rasanyer rata2 slalu dacing senget sebelahkan...ini dari testimoni diri sdiri arrr....kdg2 tlalu leka dgn dunia, akhirat slalu terabai...tlg doakan kami sekuarga agar xlalai dlm mengingatiNya ye...sy juga mendoakan anda2 semua yg sedang read dis n3, smoga sentiasa ddlm rahmatNya...amin..insyallah!!!



pg ni terbaca satu artikel yg agak menarik..saya petik dr nukilan seseorang...kpd tuanpunyer artikel, sy share ye!!! ilmu2 cenggini sy kena keep betul2 utk tatapan anak2 sy sdiri nti..mudah2an sedekah ilmu anda sbg tuanpunye artikel akan bpnjangan hendaknya....amin

----> Macam mana nak buat anak solat tanpa perlu disuruh.. dibebel.. dipukul...<-----

Anak perempuan saya umur 12 tahun dan sangat ‘liat’ nak solat. Satu hari, terlintas di hati nak pantau anak saya solat. Boleh dia hampar sejadah atas lantai je.. tapi tak solat. Bila saya tanya dah solat ke belum, katanya ‘dah’. Saya rasa sangat marah... dah la tak solat... cakap tipu pulak...disebabkan perasaan marah, saya pukul anak saya.

MasyaAllah, saya tahu saya dah buat silap. Saya menangis dan saya mohon taubat pada Allah. Saya dah pukul anak saya, saya dah bebel-bebel, saya dah bagi warning... tapi anak saya tetap tak berubah... susah dan liat nak solat..

Pada satu hari, ada kawan bagitau saya satu cerita. Dia ada pergi ke rumah salah seorang kawan lamanya. Kawannya tu tak la kuat agama sangat, tapi bila azan berkumandang, anak-anaknya terus bergegas bangun untuk solat. Tak perlu disuruh.... Kawan saya ni tanya la macam mana nak buat anak-anaknya solat tanpa perlu disuruh..

Beliau berkata, “sebelum saya berkahwin saya baca doa ni dan saya masih amalkan sampai sekarang”

Sejak dari hari tu, saya tak putus-putus baca doa ni. Saya baca dalam sujud..setiap kali solat dan bila-bila je... doa.. doa.. dan doa.... Alhamdulillah, sejak mengamalkan doa ni, anak perempuan saya yang dulu liat solat dah berubah... solat tak perlu disuruh dah...solat Subuh pun boleh bangun sendiri, tak payah saya kejutkan. Dan alhamdulillah, adik beradik yang lain pun semuanya ikut kakak dioarang.. solat tanpa perlu disuruh..
 

Doanya adalah dalam Surah Ibrahim [14], ayat # 40

Dan Doa itu adalah ...

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ


"Rabbi-Ajal'ni muqeema salaati, wa min Dhurriyyati, rabbana wataqabbal Duaa"

[14:40] Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.


Buat semua blogwalking Mazharsayang, smbil2 tu jom cuci mata ngan production sy spnjg minggu pertama April ni....kita CUCI MINDA, CUCI HATI dan CUCI MATA...heheheheh
 

2cavity cupcake/box...requested dr Pn Mazin utk souvenier org sebelah
theme : pink + purple


Selamat Pengantin Baru ye my pren
a.k.a Tonjet a.k.a
Mohd Faizal Aziz dan pasangannyer ???

Ni lak Cupcake JUMBO size utk kwn2 dan saudara mara tdekat - request
dr Pn Mazin jugak


Close-up 2pcs cupcake/box

2pcs cupcake / cute box



Nice kan upe kartun tu...simbolik pengantin baru maaa....

masih panas lg...lom boleh ditutup....

Selamat Pengantin Baru buat Zani & Lisa - semoga bbhagia hingga
akhir hayat..insyallah!!

2tingkat gitu....buat Pn Mazin, many2 tenkiu sbb trust kt sy utk
menyiapkan 2tier kek yg simple buat mjlis anak Puan...
mudah2an berpuashati dan jgn serik2 ye..

Cake : Japanese Cotton Cheese Cake with BC+EI+FC
Cupcake - Moist Choc Cake with EI



Close-up 14pcs cupcake with EI n strawberry deco

Last minute order dr Ayang sbg ole2 ke seremban..
walaupon awalnyer xsetuju, tp sbb si Ayang anto smiley nangis, terus den lomah...so layannnnn...
tenkiu ye ayang!!!

Ok...dh cuci mata kan??? so, tiba masa cuci hati pulak ngan menghafal doa yg sy linkkan kt atas td...hehehhe

Pabila mati seorang anak adam, maka dia akan membawa 3 perkara antaranye doa anak2 yg soleh...klu anak2 xsembahyang, masa bila pulak nk dtg solehnye tu kan????? hohohohoh.....haqim, nafie, hana, hani, nuriz, nissa.....jgn tinggal smbhyang yeww...!!!!!

Adios....n slmt bhujung mgu sumer....daaaaa!!!

:)...:)...:)

No comments:

Post a Comment